Gen5 Health

Het Gen5 mineralencomplex bevat de volgende ingrediënten:

Silicium

Silicium is te vinden in bindweefsel, haar en nagels. Deze stof komt tegenwoordig niet veel meer voor in de voeding. Enkele symptomen bij een gebrek aan silicium zijn zwakke broze nagels (die meteen afbreken), droog dor haar en rimpels. Rimpels kunnen ontstaan door een verminderde productie van bindweefsel dat de huid van binnenuit ondersteunt.

Bronnen van silicium zijn onder andere: volkoren granen, groente, voedingsvezels, citrusvruchten en hard drinkwater. Meer informatie over Silicium.

Selenium

Een groot aantal mensen heeft een chronisch tekort aan selenium. Selenium komt voor in het enzym glutathionperoxidase, dit enzym heeft een sterke anti-oxidante werking. Verder helpt selenium bij het regelen van de bloeddruk, het verhoogt de weerstand en helpt bij de afvoer van giftige metalen uit het lichaam. Ook speelt selenium een rol bij het vormen van coënzym Q10, een coënzym betrokken bij het omzetten van voedsel in energie.

Selenium breek opgehoopte kwik af, kwik kan in ons lichaam op honderden verschillende plaatsen een negatieve invloed hebben. kwik kan op vele verschillende plaatsen in het lichaam voorkomen of opstapelen (bloed, nieren, lever, hersenen en beenderen). Meer informatie over de gevaren van opgehoopte kwik in hersenen leest u hier
Het beschadigde brein“.

Bronnen van selenium zijn onder andere: volkorenbrood, knoflook, noten, zemelen, groente, orgaanvlees, melk en vis.

Magnesium

Magnesium wordt ook wel het antistress mineraal genoemd. Dit mineraal is een belangrijke voedingsstof voor de hersenen. Het verhoogt de weerstand tegen stress, depressies, spanningen en gaat geestelijke vermoeidheid tegen. Magnesium versterkt bovendien het geheugen en het concentratievermogen. Verder is magnesium betrokken bij het vrijmaken van energie uit de voeding en het goed functioneren van het zenuwstelsel en de spieren. Tenslotte is dit mineraal betrokken bij het vormen van sterke botten en tanden en is het werkzaam als co-factor van B- en C vitaminen.

Bronnen van magnesium zijn: groene bladgroente, noten, zilvervliesrijst, sojabonen, volkorenproducten, peulvruchten en vis.

biologische dementie supplementen

Calcium

Calcium is het mineraal dat in de grootste hoeveelheid (ca. 1,5 kg) in het lichaam terug te vinden is. Van de totale hoeveelheid is 99% aanwezig in de botten en tanden. Calcium is een van de belangrijkste bouwstoffen van het skelet. Het resterende deel bevindt zich in de organen, het bloed en de spieren.

Calcium wordt in de spiercellen opgeslagen in bepaalde celorganellen. Als er een zenuwimpuls van de hersenen naar een spier wordt gestuurd, komen daardoor de calciumionen vrij. Hierdoor spant de spier zich aan. Het mineraal is onmisbaar voor een goede hartfunctie en het speelt een rol bij de overdracht van de zenuwimpuls. Calcium heeft ook een regulerende werking op de bloeddruk en het is betrokken bij bloedstollingprocessen.

Voedingsstoffen met veel calcium zijn: groene groente, kaas, melk, zuivelproducten, vis, noten en hard kraanwater.

Zink

Zink speelt een rol in honderden biologische processen in het lichaam. Het is onder andere betrokken bij de synthese van DNA, RNA en hormonen (testosteron). Het mineraal is ook betrokken bij de vitamine A functie en bij het metabolisme van koolhydraten, alcohol en vetzuren. Zink werkt als co-enzym van het enzym superoxide dismutase (SOD), dat het lichaam tegen vrije radicalen beschermt. Zink is ook van belang voor het immuunsysteem. Symptomen van een te laag zinkniveau zijn: verminderde weerstand, haaruitval, vermoeidheid, witte plekken op de nagels, prikkelbaarheid, huidproblemen en een gebrekkige eetlust.

Belangrijke bronnen van zink zijn onder andere: oesters, vis, (orgaan)vlees, groente, paddenstoelen, volkoren producten, melk, eidooier en gist.